Verslag van 2e jaar www.emaildokter.nl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dr. R. Mol, huisarts/emaildokter INLEIDING. Het tweede jaar van deze unieke service voor mensen zonder huisarts werd
gekenmerkt door een gestage groei op diverse gebieden. Kenmerkend waren
de contacten met andere internet-sites en enige gedurfde pilots zonder
al te veel theoretisch overleg vooraf. Ook voor de pers bleek e-mailconsult
wederom een prikkel tot schrijven. Dit verslag geeft op kleine schaal
weer hoe emaildokter.nl gefunctioneerd heeft. In Nederland surft ongeveer
20 procent van de internetters vaak op zoek naar informatie op gebied
van gezondheid. 50 procent doet dit soms. Slechts 2 procent gebruikt e-mail
voor communicatie met een zorgverlener en 80 procent zou dit willen gaan
doen (1). Een recente wetenschappelijke publicatie geeft
aan, dat 20 procent van de gehele volwassen populatie van de USA in 2001
internet gebruikte voor het zoeken van medische informatie. Ongeveer 6
procent van deze populatie gebruikte in dat jaar e-mail in de communicatie
met de zorgverlener (2). Van 24 juli 2002 tot en met 31 juli 2003 ontving ik 211 e-mails. Hiervan waren er 190 met een vraag op medisch gebied. Opvallend was dat het aantal mensen met een vaste huisarts ongeveer gelijk was aan het aantal zonder vaste huisarts. De laagdrempeligheid was voor velen reden om te mailen. Een van de mailers gaf het zo weer: “ook al weet je dat huisartsen dagelijks van alles te zien krijgen, toch geef je je met zo’n klacht niet zo makkelijk bloot.” Fraai was te zien, dat er 5 e-mails van Nederlanders uit het buitenland kwamen, die graag eerst een consult wilden bij een huisarts uit eigen land. In 21 gevallen kwam een e-mail uit de telemedicine-hoek, verzoeken voor interview en spontane adhesiebetuigingen. De internet-site werd door gemiddeld 65 visitors per
dag bekeken. Hieronder volgen wederom enige tabellen, voorzien van commentaar. Tabel 1: De reden voor de medische vraag
"Illustratief om te vermelden is een oudere dame, op bezoek bij haar dochter in Amstelveen die van haar damestasje werd beroofd. Dus ook van haar digoxine-tabletten. Via emaildokter.nl werd op snelle wijze een recept verkregen, hetgeen veel onrust bij beiden wegnam." Een patiënt uit Hilversum hield restverschijnselen van scabies.
Hij had geen behoefte om naar Rhoon te komen en zette als eerste emailpatiënt
zijn huid via de webcam op het beeldscherm. Een dermatoloog gaf hierop
verdere adviezen. Een andere jonge vrouw, reeds vier maanden in de ziektewet met bovenbuikklachten,
werd dezelfde dag gezien. Op een echo werden diverse galstenen waargenomen.
Na operatie was zij spoedig weer aan het werk. Een vrouw met depressieve klachten vond in het 0900-nummer een ideale mogelijkheid tot begeleiding per telefoon. Het persoonlijke consult was voor haar zodoende niet nodig. Het telefonisch consult wordt in de recente literatuur trouwens uitvoerig beschreven (3). Met name de snelheid, het niet meer naar een huisartspraktijk te hoeven rijden en de mogelijke kostenbesparingen zijn in dit artikel topics. Een mooi voorbeeld: Een rijschoolhouder was zeer tevreden over een telefonisch consult tijdens zijn werk in de auto. Het vorige consult bij zijn huisarts had hem uit en thuis drie uur gekost. Een recente demonstratie van een beeldtelefoon waarmee bijzonder goed oogcontact mogelijk is (www.vip-solutions.com), lijkt mij een bijzondere verrijking in de efficiënte consultvoering. Webcam kan met name de dermatologische consulten veel efficiënter maken, en mogelijk kostenbesparend werken in verband met vermindering van persoonlijke consulten. Evenals vorig jaar was opvallend, dat de anonimiteit een basis was voor het stellen van vragen via e-mail op gebied van geslachtsorganen. Tabel 2: De gestelde diagnosen
Tabel 3: Het gevoerde beleid.
In dit beleid werd 24 keer verwezen naar specialist,
fysiotherapeut of psycholoog. Tabel 4: Indicatie niet-medische vragen.
CONTACTEN MET DERDEN. In dit beschreven jaar werden diverse nevenactiviteiten gestart op verzoek
van derden. Eind oktober 2002 startte www.onlinedokter.com met een service
voor artsen, patiënten en therapeuten voor het verkrijgen op recept
van melatonine (slaapstoornissen) en nystatine Daarbij werd een contract aangegaan voor 4 uur per week met Riagg Rotterdam-Zuid
Emaildokter.nl heeft een goede relatie met International Medical Care
BV (IMC) In de Huisartsenpost IJsselland te Capelle a/d IJssel werd per 1 maart 2003 een functie aan-vaard in een primeur voor Nederland: een huisartspraktijk voor mensen zonder huisarts in een reeds bestaande huisartsenpost. Tot op heden zijn daar ongeveer 800 patiënten ingeschreven. Plan is om in deze praktijk op korte termijn te starten met de mogelijkheid voor communicatie met de huisarts via e-mail. Diverse huisartsen berichtten mij tevreden te zijn over dit initiatief, daar patiënten in geval van een gesloten praktijk nu doorverwezen kunnen worden naar deze praktijk. Met name voor doktersassistenten is het een opluchting. Tevens werd deelgenomen aan de activiteiten van www.griepvaccinatie.nl, een organisatie die bedrijven de mogelijkheid geeft om tegen een redelijk tarief medewerkers intern een griepvaccinatie te geven. Tenslotte vond een pilot plaats met www.reisvaccinatie.nl in het kader van tropenvaccinaties. Practische ondersteuning van Hans J. Ploeg van De Zaak (www.dezaak.nl) werd ook dit jaar weer van grote waarde gezien, mede in verband met de deelname aan neven-activiteiten en noodzakelijke coaching. Recent werden creatieve adviezen verstrekt door Annedien Hoen (www.impulsant.nl).
De internet-site gaat met ingang van 11 augustus a.s. verder in een nieuwe,
moderne jas. BESCHOUWING. In het afgelopen jaar is mij gebleken, dat het e-mailconsult voor communicatie
met de huisarts door iedereen die dit gebruikte wederom als positief is
ervaren. Met name de snelle en efficiënte service, de laagdrempeligheid,
het niet gebonden zijn aan plaats en tijd werd als prettig en positief
ervaren. Een groot onderzoek naar deze vorm van consulten en de beleving
daarvan bij de patiënten zou zeer op zijn plaats zijn. Ik blijf dan
ook streven naar uitvoering van een dergelijk onderzoek. Ik betreur dat
het daar nog niet van gekomen is. Terugkoppeling van consulten, aanvraag
van recepten en vragen op gebied van KNO en dermatologie stonden dit jaar
op de voorgrond. Eenderde van de consulten behoefde opvol-ging met een
persoonlijk consult. Tweederde werd verricht per telefoon en e-mail. Dit
is overigens onveranderd ten opzichte van het vorige jaar.Teleurstellend
is de tot op heden niet opbeurende mening van Landelijke Huisartsen Vereniging
(LHV), overheid en zorgverzekeraars. Door hun krampachtige houding onthouden
deze grote organisaties vele patiënten een medische zorgverlening
die naast de efficiency mogelijk ook minder kostbaar is. CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN. Nieuwe conclusies en aanbevelingen zijn: • Snelle toepassing van e-mail in combinatie met telefoon en internet in de zorg, gestimuleerd door LHV, overheid en zorgverzekeraars. • Starten met een pilot waarin beeldtelefoon en webcam worden toegepast. • Stimuleren van pilots met gebruik van de fullfillmentapotheek met als doelstelling verbetering efficiency en verlagen van kosten, zo nodig in combinatie met een persoonsgebonden medicatiebudget bij de patiënt. • Stimuleren van de verantwoording van patiënten door eerst gebruik van internet (informatie en thuisadvies, www.vivici.nl) te maken alvorens een beroep te doen op zorgverleners. • Regionale- of landelijke ontwikkeling van een medisch callcenter waar via een jaar-abonnement op gemakkelijke en efficiënte wijze huisartsgeneeskundige zorg wordt verleend. LITERATUUR. 1. E-health in zicht. Rapport Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, april 2002. 2. Baker L, Wagner TH, Singer S, Bundorf MK. Use of the Internet and
E-mail for Health Care Information. Results from a National Survey. JAMA
2003; 289: 2400-2406. 4. Themastudie Huisartsenzorg in Transformatie. ING Medinet, juni 2003
(ISBN 90-806088-8-2). www.emaildokter.nl
Rhoon, 9 augustus 2003.
Dr. R. Mol, arts/emaildokter, Achterdijk 31b, |