Verslag van 3e jaar http://www.emaildokter.nl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Precies 50 jaar geleden werd door een stel pioniers de aftrap verricht
van de eerste betaalde voetbalwedstrijd in Nederland. In een recent radio-interview
vertelden zij hierna door hun amateurclub als verraders te zijn beschouwd.
Ze mochten er ook nooit meer terugkomen. Ze zagen als positieve punten
van hun destijds getoonde lef: het nieuwe, de uitdaging en de 40 gulden
in een envelop die ze met hun gewonnen wedstrijd verdiend hadden. Drie
maanden later werd hun daad al geaccepteerd door andere clubs.
Van 1 augustus 2003 tot en met 31 juli 2004 ontving ik 672 e-mails.
Een man mailde voor een recept voor Flagyl, daar bij zijn vriendin in de Verenigde Staten, bij wie hij recent op bezoek was geweest, Trichomonas vaginalis was ontdekt. De behandelende arts aldaar had haar aangeraden hem dit te laten voorschrijven. Een vrouw mailde, dat zij op een zoekmachine een ziektebeeld niet kon vinden. Ik belde haar op zondagochtend op en gaf het juiste woord om op te zoeken. Zij was hier erg blij mee. Haar partner echter niet. Hij was het absoluut niet eens met haar snelle betaling voor deze service, die volgens hem niet deugde. In Equador viel een jonge vrouw van een berg. Zij mailde met de vraag wat zij moest doen met haar dikke en pijnlijke knie, die ze verdraaid had. Ze gaf uitgebreid aan wat ze er nog wel en niet mee kon. Het advies was om een plaatselijke arts te consulteren voor een röntgenfoto en verder advies. Het deed haar goed toch eerst een Nederlandse huisarts geconsulteerd te hebben. Het emailcontact verliep via een internetcafé. “Enkele weken geleden kreeg ik plotseling een felle, stekende pijn achter mijn borstbeen. Deze pijn trok na enige tijd weer weg. De pijn komt echter weer terug bij het naar buiten gaan en verdwijnt weer snel na binnengaan in winkel of huis.” Aldus een 50-jarige vrouw, die snel gebeld kon worden en binnen enige dagen gedotterd werd. Een Nederlandse vrouw van 52 jaar, wonende in de Verenigde Staten, mailde dat zij sinds kort bloedverlies bij de ontlasting had. In het telefoongesprek kwam naar voren dat zij enige dagen later een afspraak had bij een Amerikaanse arts. Ze wilde echter het beleid van een Nederlandse huisarts weten, teneinde een te veel aan onderzoeken te voorkomen. Een jonge man met vakantie in Rusland mailde wat hij daar moest doen met het voor het eerst bemerkte roze sperma. Hij had weinig vertrouwen in de Russische gezondheidszorg. Ik mailde hem toch contact op te nemen met een locale arts. Hij was daar uiteindelijk zeer positief over, temeer daar een prostatitis werd gediagnosticeerd. Hij mailde de kweekuitslagen en medicatieadviezen door met de vraag of ik het hiermee eens was. Ook voor hem was het prettig om op deze wijze te kunnen communiceren met een Nederlandse huisarts op afstand. Een jonge man mailde wat hij moest doen met een sinds 2 weken bestaande pijnlijke en harde zaadbal. Ik belde hem terug met het verzoek dezelfde dag een afspraak te maken met zijn huisarts. Enige dagen later werd hij geopereerd. De diagnose was een kwaadaardig gezwel. Een meisje van 18 dat recent verkracht was, mailde alvorens zij naar
haar huisarts zou gaan wat haar te wachten stond. Vooral de Merck Manuel
(http://www.merck.com) Een vrouw van 42 jaar verzocht om een tubetje aambeienzalf in verband met haar al jarenlang bestaande aambei. Zij werd door mij geadviseerd om in verband met het lange bestaan van deze aambei een lichamelijk onderzoek te laten doen bij haar huisarts. Uiteindelijk bleek het om een poliep te gaan, die mogelijk verwijderd zal worden. “Mijn buurvrouw van 81 moet nodig naar de dokter. Aangezien ze al een hele tijd niet gewassen is, durft ze het niet aan. Wat moet ik doen?” Het advies was thuiszorg in te zetten of een visite van de eigen huisarts aan te vragen. “Mijn partner ligt momenteel in Peking in een ziekenhuis met de verdenking blindedarm-ontsteking. Ze wordt echter niet geopereerd, maar met antibiotica behandeld en vliegt overmorgen naar Nederland. Wat vindt u daar van?” In overleg met een chirurg in zijn woonplaats werd betrokkene kundig geadviseerd. Aardig is te vermelden dat de apotheek van een man die verzocht om een recept voor Viagra Wippolder heette.
Tabel 3: Het gevoerde beleid
63 maal werd verwezen naar een medisch specialist. Bij 13 verzoeken werd verwezen naar een laboratorium, in 8 gevallen betrof het een fysiotherapeut en 15 verwijzingen vonden plaats naar psycholoog, röntgenafdeling, logopediste, diëtiste en medisch jurist.
CONTACT MET DERDEN. Sommige contacten van vorig jaar werden (tijdelijk) stopgezet in verband
met het niet aanwezig zijn van een patientendossier, geen duidelijkheid
over verantwoording of stoppen van de betrokken internetsite. Een nieuw initiatief vond plaats via Pfizer bv in Nederland. Het is gebleken,
dat er per jaar vele recepten voor erectiele dysfunctie (ED) worden aangevraagd
via internet. Helaas worden vaak medicijnen verstrekt die niet betrouwbaar
zijn. Teneinde hier wat aan te doen, kreeg deze firma een positief advies
van het CGR (Commissie Geneesmiddelen Registratie) voor “verantwoord
en betrouwbaar afgeleverd krijgen van Viagra ® met Nederlandse bijsluiter”.
Leuk was het contact met de binnenvaartschippers, dat langzaamaan gaan beseffen dat email voor hen een gemakkelijke wijze van communiceren met de wal is. Helaas blijven de kosten hiervoor hoog, waardoor het animo nog gering blijft. Het aantal fakemails was beduidend laag. Het waren er 10. In dit jaar werd op de internetsite een wekelijkse column geschreven met een onderwerp dat in die betreffende week aan de orde kwam in de media of persoonlijk werd meegemaakt. Deze columns worden in september a.s. in boekvorm uitgegeven via http://www.bergboek.nl. De prijs bedraagt 15,00 euro en is direct bij deze online-uitgever te bestellen. Tenslotte werd in het kader van de scheiding privé en zakelijk de BV Emaildokter.nl opgericht.
In het afgelopen jaar is gebleken, dat het emailconsult terrein wint.
Receptaanvraag en terugkoppeling staan wederom boven aan de lijst van
reden voor mailen met de dokter. CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN. 1. Het op korte termijn opstellen door grote organisaties zoals KNMG,
LHV, OMS, 2. Opstellen van richtlijnen met betrekking tot gebruik van de e-apotheek door patiënt en arts. 3. Stimuleren van projecten met gebruik van alle moderne communicatietechnieken die nu beschikbaar zijn. 4. Artsen en patiënten veel meer betrekken bij de implementatie van e-mail en internet in de huidige communicatie. 5. De meest effectieve en zorgvuldige wijze van consultvoering van een per e-mail gestelde vraag is een telefonische beantwoording, zonodig bevestigd per e-mail. 6. Voor patiënten met een gehoorprobleem is communicatie per e-mail met hun zorgverlener in vele gevallen ideaal. Dit zou meer gestimuleerd moeten worden. LITERATUUR 1.De voorwaarden van het elektronische consult: gaan we mailen, chatten of cammen? Huisarts en Wetenschap 47 (4); april 2004. 2.Langs de eerste lijn. Wensen en verwachtingen van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de eerstelijnszorg, uitgevoerd door ARGO Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van NPCF, 25 juni 2004. http://www.npcf.nl 3.KNMG maakt richtlijn e-mailconsult. MedNet; 12 (15-07-04); 2004. 4.Car J, Sheikh A. Email consultations in health care: 1-scope and effectiveness. BMJ 2004 (21 August) 329: 435-438. 5.Car J, Sheikh A. Email consultations in health care: 2-acceptability and safe application. BMJ 2004 (21 August); 329: 439-442. 6.Algemeen Dagblad/AD Magazine; 24 juli 2004: 45. 7.de Boer BJ. Erectile dysfunction in primary care; the ENIGMA study. Proefschrift 25 mei 2004 (ISBN 90-9018080-X). Rhoon, 29 augustus 2004 Dr. R. Mol, arts/emaildokter, Achterdijk 31b, |