Uit: Bedrijven Journaal, februari 2003, nr.2.

Door: Sarah de Preter


Altijd snel geholpen bij de emaildokter

Huisarts Robert Mol maakt zorg weer flexibel

Steeds meer Nederlanders kunnen geen huisarts meer vinden. Wie er wel één heeft, verliest voor een eenvoudig consult vaak veel tijd. Onder het motto ‘meer flexibiliteit in de zorgsector’ startte huisarts Robert Mol uit Rhoon twee jaar geleden als emaildokter . Patiënten kunnen via zijn website www.emaildokter.nl advies inwinnen en worden op korte termijn geholpen.

Het idee ontstond tijdens de driedaagse staking van ontevreden huisartsen in het voorjaar van 2001. Robert Mol draaide toen een stand-by-dienst van acht uur en was verantwoordelijk voor zo’n 40.000 patiënten. ‘Tot mijn verbazing stelde ik vast hoe goed telefonisch advies werkt,’ vertelt de arts. ‘In acht uur tijd kwamen maar liefst 50 oproepen binnen, die ik bijna allemaal telefonisch kon afhandelen.’ Waarom dan nog voor ieder kwaaltje naar de praktijk komen? ‘In veel gevallen is dat inderdaad helemaal niet nodig. Het leidt wel tot lange wachttijden voor patiënten en frustraties bij de artsen. Ik heb inmiddels mijn eigen praktijk in Hoogvliet stopgezet en ben voltijds emaildokter geworden.’

Modern

De emaildokter werkt volgens een eenvoudig principe. Via de website sturen patiënten de huisarts een mailtje met hun vragen en/of klachten. Robert Mol beantwoordt alle vragen telefonisch en binnen 24 uur. Niet electronisch, maar telefonisch. ‘Ik stuur nooit een antwoord per mail. Dat is een bewuste keuze omdat ik vind dat het persoonlijk contact met de patiënten niet verloren mag gaan. Als ik het nodig acht, laat ik mensen alsnog langskomen. Zoniet, dan kunnen patiënten recepten per e-mail krijgen voor medicijnen, die nog dezelfde dag bij de apotheker kunnen worden afgehaald.’

En de techniek staat voor niets. ‘Onlangs mailde een patiënt met een huidprobleem een foto mee. Ik heb voor hem contact gezocht met een dermatoloog en momenteel is deze persoon daar in behandeling.’

In de toekomst zou zelfs van de webcam gebruikt kunnen worden gemaakt. ‘Ik denk dan met name aan mensen met een huidprobleem. Maar ook oogartsen hebben tegenwoordig al een moderne fotocamera om van het netvlies een foto te maken. Daardoor hoeven bijvoorbeeld patienten met suikerziekte niet meer naar het spreekuur te komen.’

Buffer

Met name voor mensen zonder huisarts is de emaildokter een interessante optie. Robert Mol functioneert regelmatig als buffer. ‘Onlangs werd ik door een familie benaderd die net vanuit Londen naar Rotterdam was verhuisd. Hun zoontje was ziek en een huisarts hadden ze hier nog niet. Ik heb telefonisch contact opgenomen en dezelfde dag werd het jongetje persoonlijk gezien.’ Zó flexibel kan de zorg zijn, vindt Robert Mol. ‘In feite is de traditionele huisartsenpraktijk niet meer van deze tijd. Mensen moeten vaak lang wachten; aan de telefoon of in de wachtkamer. We hebben allemaal drukke programma’s en wensen snel en vakkundig geholpen te worden. Als we naar de fileproblematiek in Nederland kijken, verliest een werknemer voor een eenvoudige consultatie al gauw een halve dag tijd. Bovendien zijn artsen niet 24 uur bereikbaar. Na vijf uur ’s namiddags geldt een oproep reeds als spoedgeval. Daardoor verdwijnt de flexibiliteit uit de zorg. We moeten daar zo snel mogelijk van af. Het gebruik van moderne communicatie is volgens mij een effectieve en goedkope oplossing.’

Callcenter

Inspiratie deed Robert Mol op in een medi-callcenter in Milaan. ‘Voor een vast bedrag per jaar kunnen patiënten er 24 uur per dag naar toe bellen. Ze worden dan binnen 30 seconden met een huisarts verbonden. Die legt contact met een specialist, geeft zelf advies aan de telefoon of zorgt indien nodig zelfs voor een ambulance.’ Een optie die ook in Nederland realiteit zou kunnen worden? ‘Daar ben ik stelligste van overtuigd. Alleen al in de regio Rotterdam hebben we zo’n vijftal moderne artsencentra in de nabijheid van een ziekenhuis. De infrastructuur is in feite al voorhanden. Alleen moet hij worden opengegooid. Er moeten vakmensen komen die per telefoon en e-mail voortdurend bereikbaar zijn. Momenteel maakt de zorgsector nog veel te weinig gebruik van de moderne technologie. In een grote wereldhavenstad als Rotterdam is dat in feite onmogelijk. Wat zorg betreft, moet je ons jammer genoeg vergelijken met het verste dorp in Afrika.’

Niet alleen mensen in eigen land zouden van zo’n callcenter profiteren. ‘Denk maar eens aan de vrachtwagenchauffeur die ziek wordt in Frankrijk en dringend hulp nodig heeft. Die zou op deze manier snel een Nederlandse dokter kunnen spreken. En die kan dan weer voor de nodige begeleiding in het buitenland zorgen. En wat dacht je van de binnenvaartschipper?’

Scholing

De overheid kan een steentje bijdragen, gaat Mol door. ‘Met name voor oudere mensen is de drempel om e-mail te gebruiken nog te hoog. Toch zijn het net die mensen die de grootste behoefte hebben aan zorg. Er zijn tal van oplossingen denkbaar, zoals internetcafés in bejaardentehuizen en cursussen voor ouderen. Wat mij betreft, moet het allemaal mogelijk zijn. We zouden een grote sprong vooruitmaken in de zorgsector.’

Robert Mol is een voortrekker als virtuele huisarts. Hij kan gecontacteerd worden via de website waar ook een 0900-nummer te vinden is. Een jaarabonnement met onbeperkte e-mail-faciliteiten en telefonisch antwoord binnen 24 uur kost 87,50 euro.