Bron: Utrechts Dagblad van 24 september
2004-09-26
Door Nicole van Schaik
Digitale dokter deel van het totale pakket van de zorg
UTRECHT - De digitale dokter vervangt de nodeloos tijdsverliezende telefoontjes
naar de dokter in de toekomst. Door een mailtje te sturen naar een digitale
dokter, hoeft de patiënt niet meer lang te wachten aan de telefoon
en wordt dus snel geholpen. Tegen een betaling van twaalf euro krijgt
de patiënt binnen 24 uur bericht terug.
Dit zegt emaildokter en huisarts Robert Mol. Sinds 2001 heeft Mol zijn
eigen website als digitale dokter. Er wordt veel gebruik gemaakt van de
site. Vanaf vorig jaar augustus tot augustus dit jaar, heeft de emaildokter
672 mails gekregen. Hiervan waren 628 mails op medisch gebied, waarvan
65 procent een vaste huisarts heeft. Twintig mails bevatten vragen van
Nederlanders die zich in het buitenland bevinden en 44 mails gingen over
werkstukken of interviews.
De patiënten verschillen, maar vooral jonge vrouwen van rond de twintig
jaar en mannen boven de 65 jaar stellen vragen aan Mol. “De jonge
vrouwen vinden het gemakkelijker om een vraag aan mij te stellen via de
e-mail, dan om naar de dokter te gaan met hun probleem. Ditzelfde geldt
voor mannen boven de 65. Zij worden niet graag door een jonge vrouwelijke
dokter geholpen, omdat hun problemen meestal te maken hebben met erectieproblemen”,
legt Mol uit. Er worden vooral veel vragen gesteld over menstruatieproblemen,
antidepressiva problemen, haargroei- en afvalproblemen.
Of de digitale dokter sites nu effect hebben, is volgens Mol wel zeker.
“Ik heb 389 van mijn mails telefonisch kunnen afhandelen. Dat is
62 procent van mijn patiënten. 208 mensen hebben een persoonlijk
consult moeten plegen. Dat is 33 procent van mijn patiënten. En vijf
procent, 31 patiënten, heb ik kunnen helpen door het beantwoorden
van hun e-mail met een e-mail.”
Volgens Mol is er zich een nieuwe patiënt aan het ontwikkelen. “Er
ontstaat een nieuwe patiënt, die een betrouwbare dokter zoekt. Maar
de patiënt wil ook niet teveel kosten betalen door naar de dokter
te gaan. Ze willen snel en efficiënt behandeld worden. Dit kan door
middel van de digitale dokter”, beweert de emaildokter.
Fulco Seegers van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vindt dat
de digitale dokter een “welkome aanvulling” is op het totale
pakket van de zorg. “Internet is een extra mogelijkheid om zorg
te verlenen. Dit vinden wij een welkome aanvulling op het totale pakket”,
zegt Seegers. Het aantal consulten is niet afgenomen door de komst van
dokters op het internet. “Het aantal bezoeken aan de dokter is gelijk
gebleven. Elk jaar zijn er zo'n honderd miljoen consulten. Als daarvan
bijvoorbeeld vijfhonderd mensen gebruik maken van de digitale dokter,
zien wij geen afname”, aldus Seegers.
Toch denkt Seegers niet dat het mailen naar een dokter goed werkt. “Het
daadwerkelijk zien van een patiënt is van wezenlijk belang. Ze kunnen
via de mail zeggen dat het heel slecht gaat, maar wat is slecht?”,
vraagt hij zich af, ”Mensen kunnen soms overdrijven. Dat is het
gevaar van internet en dus de cliënt niet zien.” Om dit gevaar
te beperken, moet de patiënt zijn telefoonnummer invoeren bij het
mailtje, zodat de dokter kan terugbellen. Hierover zegt Seegers:”Als
de patiënt geen telefoonnummer of adres bijvoegt, dan zou de digitale
dokter hem niet in behandeling moeten nemen.”
Seegers ziet het niet zitten om huisartsen te vervangen voor de digitale
dokter. “De patiënt moet zelf de keuze kunnen maken of hij
naar de huisarts wil of de digitale dokter een mailtje wil sturen”,
zegt hij.
Om goed gebruik van de digitale dokter te kunnen maken, moeten er controleersystemen
met richtlijnen waar alle huisartsen zich aan moeten houden, worden ingezet.
Wat die richtlijnen precies inhouden, kan Diederik van Meersbergen van
de KNMG nog niet zeggen. “Aanstaande maandag vindt er een gesprek
plaats over de inhoud van het controlesysteem”, zegt van Meersbergen.
Binnen enkele maanden wordt er bekend wat de richtlijnen inhouden. Volgens
emaildokter Mol is de belangrijkste richtlijn om een vaste prijs af te
spreken tussen alle digitale dokters. “Zo weet de cliënt en
de verzekeraar waar hij aan toe is”, aldus Mol.
Volgens van Meersbergen kan het systeem van de digitale dokter goed werken.
“Sommige huisartsen onderhouden het contact met hun patiënten
via e-mail. Dit is waardevol op een normaal contact. De digitale dokter,
waar iedereen vragen aan kan stellen, is een goede aanvulling op de reguliere
zorg”, zegt van Meersbergen.
Toch denkt hij niet dat de digitale dokter de huisartsen zal vervangen
in de toekomst. “Vooral in spoedsituaties werkt dit systeem niet
goed. Voorlopig niet in ieder geval”, aldus van Meersbergen.
|