|   Bron: Utrechts Dagblad van 24 september 
        2004-09-26 
      Door Nicole van Schaik 
      Digitale dokter deel van het totale pakket van de zorg  
         
        UTRECHT - De digitale dokter vervangt de nodeloos tijdsverliezende telefoontjes 
        naar de dokter in de toekomst. Door een mailtje te sturen naar een digitale 
        dokter, hoeft de patiënt niet meer lang te wachten aan de telefoon 
        en wordt dus snel geholpen. Tegen een betaling van  twaalf euro krijgt 
        de patiënt binnen 24 uur bericht terug.  
        Dit zegt emaildokter en huisarts Robert Mol. Sinds 2001 heeft Mol zijn 
        eigen website als digitale dokter. Er wordt veel gebruik gemaakt van de 
        site. Vanaf vorig jaar augustus tot augustus dit jaar, heeft de emaildokter 
        672 mails gekregen. Hiervan waren 628 mails op medisch gebied, waarvan 
        65 procent een vaste huisarts heeft. Twintig mails bevatten vragen van 
        Nederlanders die zich in het buitenland bevinden en 44 mails gingen over 
        werkstukken of interviews.  
        De patiënten verschillen, maar vooral jonge vrouwen van rond de twintig 
        jaar en mannen boven de 65 jaar stellen vragen aan Mol. “De jonge 
        vrouwen vinden het gemakkelijker om een vraag aan mij te stellen via de 
        e-mail, dan om naar de dokter te gaan met hun probleem. Ditzelfde geldt 
        voor mannen boven de 65. Zij worden niet graag door een jonge vrouwelijke 
        dokter geholpen, omdat hun problemen meestal te maken hebben met erectieproblemen”, 
        legt Mol uit. Er worden vooral veel vragen gesteld over menstruatieproblemen, 
        antidepressiva problemen, haargroei- en afvalproblemen.  
        Of de digitale dokter sites nu effect hebben, is volgens Mol wel zeker. 
        “Ik heb 389 van mijn mails telefonisch kunnen afhandelen. Dat is 
        62 procent van mijn patiënten. 208 mensen hebben een persoonlijk 
        consult moeten plegen. Dat is 33 procent van mijn patiënten. En vijf 
        procent, 31 patiënten, heb ik kunnen helpen door het beantwoorden 
        van hun e-mail met een e-mail.”  
        Volgens Mol is er zich een nieuwe patiënt aan het ontwikkelen. “Er 
        ontstaat een nieuwe patiënt, die een betrouwbare dokter zoekt. Maar 
        de patiënt wil ook niet teveel kosten betalen door naar de dokter 
        te gaan. Ze willen snel en efficiënt behandeld worden. Dit kan door 
        middel van de digitale dokter”, beweert de emaildokter.  
        Fulco Seegers van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vindt dat 
        de digitale dokter een “welkome aanvulling” is op het totale 
        pakket van de zorg. “Internet is een extra mogelijkheid om zorg 
        te verlenen. Dit vinden wij een welkome aanvulling op het totale pakket”, 
        zegt Seegers. Het aantal consulten is niet afgenomen door de komst van 
        dokters op het internet. “Het aantal bezoeken aan de dokter is gelijk 
        gebleven. Elk jaar zijn er zo'n honderd miljoen consulten. Als daarvan 
        bijvoorbeeld vijfhonderd mensen gebruik maken van de digitale dokter, 
        zien wij geen afname”, aldus Seegers.  
        Toch denkt Seegers niet dat het mailen naar een dokter goed werkt. “Het 
        daadwerkelijk zien van een patiënt is van wezenlijk belang. Ze kunnen 
        via de mail zeggen dat het heel slecht gaat, maar wat is slecht?”, 
        vraagt hij zich af, ”Mensen kunnen soms overdrijven. Dat is het 
        gevaar van internet en dus de cliënt niet zien.” Om dit gevaar 
        te beperken, moet de patiënt zijn telefoonnummer invoeren bij het 
        mailtje, zodat de dokter kan terugbellen. Hierover zegt Seegers:”Als 
        de patiënt geen telefoonnummer of adres bijvoegt, dan zou de digitale 
        dokter hem niet in behandeling moeten nemen.”  
        Seegers ziet het niet zitten om huisartsen te vervangen voor de digitale 
        dokter. “De patiënt moet zelf de keuze kunnen maken of hij 
        naar de huisarts wil of de digitale dokter een mailtje wil sturen”, 
        zegt hij.  
        Om goed gebruik van de digitale dokter te kunnen maken, moeten er controleersystemen 
        met richtlijnen waar alle huisartsen zich aan moeten houden, worden ingezet. 
        Wat die richtlijnen precies inhouden, kan Diederik van Meersbergen van 
        de KNMG nog niet zeggen. “Aanstaande maandag vindt er een gesprek 
        plaats over de inhoud van het controlesysteem”, zegt van Meersbergen. 
        Binnen enkele maanden wordt er bekend wat de richtlijnen inhouden. Volgens 
        emaildokter Mol is de belangrijkste richtlijn om een vaste prijs af te 
        spreken tussen alle digitale dokters. “Zo weet de cliënt en 
        de verzekeraar waar hij aan toe is”, aldus Mol. 
        Volgens van Meersbergen kan het systeem van de digitale dokter goed werken. 
        “Sommige huisartsen onderhouden het contact met hun patiënten 
        via e-mail. Dit is waardevol op een normaal contact. De digitale dokter, 
        waar iedereen vragen aan kan stellen, is een goede aanvulling op de reguliere 
        zorg”, zegt van Meersbergen.  
        Toch denkt hij niet dat de digitale dokter de huisartsen zal vervangen 
        in de toekomst. “Vooral in spoedsituaties werkt dit systeem niet 
        goed. Voorlopig niet in ieder geval”, aldus van Meersbergen. 
         |