Uit: ZIN; nummer 2; maart 2005.
Digitaal dokteren
Pakweg tien jaar geleden was het voor de meeste mensen nog onontgonnen
terrein: internet. Nu redt internet levens.
Tekst: Matthijs Buikema
‘Enkele weken geleden kreeg ik plotseling een felle, stekende pijn
achter mijn borstbeen. Deze pijn trok na enige tijd weer weg. De pijn
komt echter weer terug bij het naar buiten gaan en verdwijnt weer snel
na binnengaan in winkel of huis.’ Toen emaildokter Robert Mol dit
mailtje van een 50-jarige vrouw kreeg, belde hij haar onmiddellijk op.
Binnen enkele dagen werd ze gedotterd.
In Dokkum vond Arend Nieuwenhuis (48) via internet lotgenoten in Amerika
en Australië met wie hij over zijn zeldzame vorm van leukemie kan
‘praten’. Ook kwam hij in contact met een Amerikaanse onderzoeker
die momenteel een experimentele behandeling ontwikkeld voor zijn ziekte.
Mogelijk komt hij in aanmerking voor de behandeling.
De Britse chrirug A. Samy zat in de trein toen een patiënt van hem
levensbedreigende complicaties kreeg. Collega’s stuurden hem, als
enige specialist van het ziekenhuis, digitale röntgenfoto’s,
die hij via een mobiele internetverbinding op zijn laptop kon ontvangen.
Op zijn aanwijzingen konden de chirurgen in het ziekenhuis zijn patiënt
succesvol opereren.
Minder naar de huisarts
Lang leve internet! Nog maar vijftien jaar geleden had niemand ervan gehoord,
en nu redt het world wide web levens aan de lopende band. En internet
is niet alleen goed voor onze gezondheid, ook de Nederlandse gezondheidszorg
is er bij gebaat. Zo gaan Nederlanders dankzij internet minder vaak naar
de huisarts, concludeerde de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg begin
vorig jaar. De communicatie met de arts verloopt ook beter, doordat patiënten
beter geïnformeerd zijn. Meer dan 50 procent van de internetgebruikers
begrijpt beter wat de arts heeft verteld. Andersom is het voor de arts
een stuk gemakkelijker geworden om iets aan zijn goed geïnformeerde
patiënten uit te leggen. Ongeveer 20 procent van de internetgebruikers
zegt dankzij de gevonden informatie een doktersbezoek zelfs overbodig
te vinden. Daar komt nog eens bij dat patiënten door hun internetgebruik
meer betrokken zijn bij hun gezondheidsprobleem. En goed geïnformeerde
patiënten, zo blijkt uit onderzoek, herstellen sneller dan patiënten
die weinig van hun ziekte begrijpen. |