Nederland, maandag
22 oktober 2001
E-maildokters en medi-callcenters Eveline Brandt * Toen boze huisartsen afgelopen voorjaar het werk voor drie dagen neerlegden,
draaide huisarts R. Mol uit Hoogvliet een dienst van acht uur. ,,Ik zat
waar te nemen voor maar liefst 5000 patiënten'', vertelt hij. ,,Er
kwamen in die acht uur vijftig telefoontjes binnen, die ik bijna allemaal
telefonisch bleek te kunnen afhandelen. Ik heb maar twee patiënten
langs laten komen en vier visites laten rijden. Daardoor ben ik gaan inzien
dat je als huisarts veel sneller kunt werken en veel meer patiënten
kunt helpen als je niet iedereen laat komen.'' Het initiatief van Mol beperkt zich voorlopig tot bewoners van de regio Spijkenisse-Albrandswaard die geen eigen huisarts hebben. Daarnaast kunnen ook zijn eigen patiënten van de digitale dienst gebruik maken. De consultkosten worden in rekening gebracht bij de ziekenfondsverzekeraars; particulier verzekerden krijgen een nota thuisgestuurd. Mol meent dat de e-maildokter het huisartsentekort in Nederland kan verlichten, als er tenmiste nog een groot aantal andere e-maildokters in het land opstaan. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea is positief, net als minister Borst. Mol is alweer bezig met een volgend plan. Vorige week plaatste hij een advertentie in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: 'Gezocht: geïnteresseerde huisartsen voor het opzetten van een modern callcenter, in eerste instantie in de regio Rotterdam.' Een callcenter? ,,Ja'', zegt Mol, ,,in Italië staan al op verschillende plaatsen callcenters, met 24 uur per dag een huisarts achter de telefoon. Die kan beoordelen of de patiënt langs moet komen, nader onderzoek moet laten doen of niet. Echt, dat kan. Tijdens die huisartsenstaking heb ik telefonisch heel wat knieproblemen afgehandeld.''
|